Het begon reeds in Zaventem dat we een beetje ‘vragende blikken’ kregen als we met onze rugzak de luchthaven binnenkwamen. Is dit alles wat jullie meehebben voor 8 maanden? Jawel, Qantas laat maar een max gewicht van 23kg per persoon toe in de bagageruimte, en tis misschien maar best. Door slim in te pakken, kwamen we met onze 15 kilogram lang niet aan het maximum toegelaten gewicht. We zijn nu al ruim 3 maand onderweg en voorlopig hebben we nog niets te kort gehad.

Wat zat er zoal in onze valies?

We gaan hier natuurlijk niet alles in detail gaan bespreken, maar hier sommen we een paar nuttige zaken op die we meehebben:

Lakenzak: dit is een soort slaapzak gemaakt uit een laken. Dit is compact om mee te nemen en met dit warme weer ideaal als dun slaapzakje. Achteraf hebben we hier in Australië nog een donsdekentje bijgekocht om ook de koudere nachten te kunnen trotseren wanneer we in de tent slapen.

Onderwatercamera omhulsel : dit is een omhulsel waar ons klein kodakje inpast om zo digitale foto’s onder water te kunnen maken. Was heel tof tijdens onze snorkel- en duikervaringen.

2 EHBO kits met onder andere pleisters (compeed tegen blaren), een schaartje, windsels, ontsmettingsdoekjes,… We hebben er elk 1 in onze dagrugzak zitten.

2 Hoofd zaklampjes om ‘s avonds iets te kunnen zien en werd ook gebruikt bij bezoek aan Tunnel Creek.

1 Camelback van 2 liter: dit is een waterzak van 2liter dat je gemakkelijk in de rugzak kan plaatsen en via een drinkteut kan drinken zonder dat je telkens flessen water uit de rugzak moet gaan halen. Achteraf hebben we spijt dat we er geen 2 hebben gekocht, want dit is echt zijn geld waard. Extra pluspunt is dat het water langer koel blijft dan in een plastieken fles.

Zwitsers Zakmes: een must! Dit hebben we al een aantal keer gebruikt om iets te versnijden, iets open te zagen, te knippen, splinters te verwijderen,…

Medicijnen: We hebben dit onderverdeeld in 2 tupperwaredoosjes. We hebben enkel de strips uit de doosjes gehaald en daarrond de bijsluiter met een elastiekje vastgemaakt. Dit bespaart ons veel plaats uit.

Emergency Kit:

  • De fameuze flare (zie ons avontuur op het strand)
  • Nylonkousen: we hebben ons laten vertellen dat dit kan dienen als tijdelijke oplossing moest de distributieriem het laten afweten
  • Noodvoedselpakket (energierijke bars en sapjes, gekregen op het afscheidsfeestje)
  • Extra zaklampje
  • Flosdraad: ook stevige draad voor als er iets moet vastgemaakt worden
  • wasknijpers
  • naaisetje

compressiezakken Hier kan je makkelijk een aantal kledingstukken insteken en door de lucht uit de zakken te laten, kan je dit heel compact maken. Het gewicht blijft hetzelfde, maar je bespaart heel wat plaats uit.

Elk 1 dagrugzak

  • 1 rugzak met allerlei benodigdheden voor fototoestel, extra lenzen, oplader, extra harde schijf (500 mb), compacte luidsprekers,..
  • 1 rugzak met laptop , reisdeken, reiskousen, koptelefoon en ipod, reisdocumenten, reiskussen, zonnebril, magazines en spelletje

Hoe doen we dit hier allemaal praktisch?

We hebben toch al een paar vragen gekregen van: Gaan jullie elke dag op restaurant? Waar slapen jullie? Waar wassen jullie zich? Via de blogberichten zullen wellicht al wat vragen beantwoord zijn, maar hieronder vind je hoe we hier elke dag leven. Onze auto is ons huis, dus dit is niet enkel ons vervoermiddel, maar ook onze slaapkamer, onze bergruimte, onze keuken, onze bureau, ons oplaadstation,…

De slaapkamer:
Elke avond, afhankelijk van het weer buiten, beslissen we of we de tent opzetten of in ons autobed zullen slapen. David heeft dit bed ineengeknutseld door middel van MDF planken en die bestaat uit een uitschuifbaar paneel en een vast paneel. Het uitschuifbare paneel bevindt zich boven de achterzetels. Zo kunnen we de plank wegschuiven om de zetels te kunnen gebruiken indien nodig. We hebben de matras ook in 2 geknipt om deze zo te kunnen plooien wanneer we de zetels willen gebruiken.

We hebben elk onze lakenzak als slaapzak en een donske om ons ‘s nachts warm te houden. In een auto slapen is niet echt aangenaam zonder verluchting, dus dit lossen we op door een soort ‘raamkousjes’, zoals wij ze noemen. Dit zijn eigenlijk zonneweerders die je over het raam kan trekken. Zo kunnen we onze ramen dus ‘s nachts open laten voor wat frisse lucht en zo houden we ook het gespuis buiten. We kunnen ook de kofferdeur/ruit volledig openzetten, indien het heel warm is, en daar spannen we dan ons muskietennet over, wat weer lucht geeft en de beestjes buiten houdt 🙂

De bergruimte:
Onder ons bed bevindt zich de bergruimte. Hier hebben we sorteerbakken gekocht om een beetje orde op zaken te kunnen houden. Zo hebben we onder andere een toolbox sorteerbak. Dit bevat onder andere de schroevendraaiers, een boorke, een zaag, een luchtpomp, een schop, spantouwen,…
We hebben een sorteerbak gevuld met bestek, eentje met onze potten en pannen, eentje met onze voorraad eten.

De benzine:
We hebben een 50 liter tank in onze wagen, waarmee we MAAR ongeveer 400 km kunnen mee afleggen, 480km als we constant 90km/uur kunnen rijden. Dat dit bakske zuipt, dat hebben we geweten, want we moeten hier heel veel bijtanken. We leggen natuurlijk ook ettelijke kilometers af. Soms zijn de benzinestations heel erg ver uit elkaar gelegen, waardoor we 3 jerrycans van 20 liter bijgekocht hebben als reserve om toch een afstand te kunnen afleggen van 1000 kilometer zonder te moeten tanken. Deze binden we bovenop ons dak op het roofrack en tanken we bij wanneer nodig.

Bij het tanken kiezen we altijd voor de benzinestations die de kortingbonnekes van de Coles en Woolworths aanvaarden. Indien je in deze winkels voor meer dan 30 AUD koopt, krijg je een bonnetje voor een reductie van 4 cent per liter. Momenteel is er zelfs een actie (die tot eind december loopt) waarbij je een reductie tot 8 cent per liter krijgt.
De prijs van de benzine varieert hier enorm van streek tot streek. In de grotere steden zoals Perth, Darwin,… zijn deze opmerkelijk veel lager dan in de afgelegen gebieden. Het goedkoopste dat we hier al getankt hebben is aan 1,38 AUD per liter en het duurste (op de Great Central Road) aan 2,30 AUD per liter.

De keuken:
We koken op een draagbaar gasfornuistoestel. Dit kunnen we makkelijk aansluiten op onze gasfles en met 2 gaspitten gaat dit snel vooruit. We gaan uiteraard niet elke dag op restaurant gaan eten, dat zou een beetje te duur zijn, en koken hier ons potje zelf, net zoals thuis, maar dan met minder gesofisticeerd materiaal.

Om ons eten koel te houden, hebben we ook een frigobox gekocht. Hierin kunnen we wat verse groentjes, wat fruit en vlees bewaren door middel van een blok ijs (3-5kg) dat we in alle supermarkten kunnen kopen. Zo kunnen we ongeveer 2dagen iets fris houden.
Wanneer we logeren op een camping met een diepvries, maken we ons ijs zelf. David heeft hiervoor inventief een lege waterfles van 10liter doormidden gesneden om zo een blok ijs te kunnen maken. Ja, op den duur gebruiken we meer en meer ons creatief brein hier.

Ons eten:
Onze huissupermarkten hier zijn Coles en Woolworths. Deze zijn beetje te vergelijke met de GB, Delhaize van bij ons thuis. We doen onze inkopen hier, omwille van die kortingbonnekes op benzine zoals ik al eerder schreef.
We kopen dan een aantal broden voor onderweg, ne pot choco, oploskoffie, oplosmelk (gewone melk kunnen we niet bewaren), wat groentjes en fruit en nu en dan een vleesje. We eten hier vooral pasta en rijst, want aardappelen zijn hier niet zo handig om klaar te maken op ons kookfornuizeke (lees: da duurt te lang :-)).

Bureau:
Elke avond houden we een boekhouding bij van de uitgaven van de dag. David heeft hiervoor een handige excell-sheet gemaakt waar we de kosten per dag kunnen bijhouden. We hebben op voorhand een budget vastgelegd waar we naar toe streven. Met een kolom, gemiddelde uitgave per dag, kunnen we dus nagaan of we moeten besparen of niet. Voor meer details: zie David, den IT’er van dienst 🙂

Om de paar dagen schrijven en updaten we onze blog. We hebben een bepaalde limiet op onze GSM via 3G waar we mee kunnen internetten, maar voor grotere bestanden op te laden is het beter om via een gratis internetconnectie te werken. Deze bevinden zich meestal in de Mcdonalds, dus daar waar mogelijk slijten we onze tijd in de Macca’s (zoals ze da hier zeggen) om de blog online te plaatsen.

Ons stopcontact:
In België hebben we ons een ACDC converter aangeschaft. Dit is een oplader die je in de sigarettenaansteker kan steken om zo de computer, de batterij van de camera, de Ipod en de gsm op te laden al rijdend. Aangezien we hier soms hele lange afstanden rijden, is de computer opgeladen wanneer we ‘s avonds op onze campingplaats aankomen. Handig, niet?

Indien jullie nog meer vragen hebben, stel ze gerust 🙂