Iedereen stelt ons de vraag: hoe gaan jullie daar rondreizen? Hierbij het antwoord: We gaan daar een auto kopen en daarmee 6 maanden op de ‘wegen’ rondcruisen. Aangezien het aanbod van 2de handswagens immens is (met vaak auto’s  ouder  dan wijzelf), we enkel op elkaar aangewezen zijn in het vinden en herkennen van een degelijke auto en het de bedoeling is om niet te veel geld te verliezen met het onderhouden van een auto,…leek het ons geen slecht plan om een snelcursus automechaniek te volgen. ( Dank u papa van Kris) Hopelijk zijn we iets met deze aangeleerde basiskennis en hopen we dat zowel de auto als wij het overleven.

Herkennen van een goede occasie

We willen een 20.000tal km doen, dus essentieel is het vinden van een goede occasie. Volgende tips zullen dus zeker van pas komen:

  • Is de motor smerig en ligt er veel olie rond het deksel  waar er olie in gegoten moet worden? Dit kan er op wijzen dat er te veel druk op het oliereservoir komt tijdens het rijden ,en er dus olie uitsijpelt. Zo een auto moeten we zeker niet hebben, want we zouden wel eens heel veel geld aan olie mogen spenderen.
  • Een auto met een turbo is te vermijden. Indien kapot kan hier heel veel geld in kruipen om te vervangen.
  • Een eigenaar moet ons kunnen meedelen hoeveel kilometer al gereden werd met de aandrijfriem. Een rubberen aandrijfriem gaat zo een 100 tot 130.000 km mee. We willen dan ook niet dat deze opeens kapot springt onderweg zodat we met zware kosten aan de motor zitten.
  • We kregen de tip van indien mogelijk geen auto met een ‘automatic’ te kopen. Voor auto’s met manuele versnellingsbak kan je namelijk bij keuring eenvoudig nagaan of er iets mis mee is. Zet de motor aan en plaats de auto in 3de of 4de versnelling, met de handrem op. Geef licht gas en laat de embrayage opkomen. Een goede versnellingsbak laat de motor onmiddellijk stilvallen (remember de eerste keer dat je leerde rijden en te weinig gas gaf). Sputtert de versnellingsbak en maakt hij krakend lawaai bij het stilvallen, dan mag je een kapotte versnellingsbak verwachten. Om 100% zeker te zijn dat de versnellingsbak goed werkt, kan je ook in een testrit eens door alle versnellingen gaan en zien of ze allemaal goed werken.
  • Bij het starten van de auto moet je ook op de uitlaatgassen letten. Komt er veel zwartblauwe rook uit? Daar is op zich niks mis mee, maar wijst er wel op dat je veel olie zal verbruiken. Komt er witte rook uit? Dan is het beter van de auto te laten voor wat hij is, aangezien dit wel eens een probleem met de ‘joint de culasse’ zou kunnen zijn.
  • Tijdens een testrit met de auto moet je de meters goed in het oog houden, vooral de temperatuurmeter. Deze moet ten allen tijde stabiel blijven. Na de testrit kan je de dop van het waterreservoir er afdraaien (pas of voor hete stoom/water), als dit een klein pscht-geluid maakt dan is alles goed. Kookt het water over en komt er heel veel stoom uit, dan heb je waarschijnlijk een probleem met de joint de culasse.
  • Controleer de reservoirs in de motor. Vooral het reservoir van het water moet zuiver zijn en geen bruin-roeste kleur hebben. Dergelijke kleur wijst op roest in het motorblok.
  • Een olielek wil je niet hebben, maar als het je toch overkomt dan is het toch handig van waar de olie afkomstig is.

 – Heb je een lek vooraan en is de olie zwart, dan heb je te maken met een motorolie lek.

– Is de olie klaar en ligt in het midden onder de auto op de grond, dan is de versnellingsbak aan het lekken.

– Heb je eveneens klare olie maar deze keer achteraan de auto, dan heb je grote kans dat het lek te vinden is bij de aandrijving.

Sowieso is het dan aangewezen van naar de garagist te gaan voor de reparatie van het lek.

  • De remmen: Piepende geluiden bij het rijden/remmen kunnen wijzen op afgesleten remblokken en dienen onmiddellijk vervangen te worden. Bij schijfremmen is de staat van de remblokken gemakkelijk na te gaan. Een nieuwe remblok is ongeveer 1cm dik.

Onderhoud

Hopelijk zijn we met bovenstaande informatie goed op weg in het keuren van een auto. Maar, hoe kunnen we de auto nu zo goed mogelijk onderhouden?

  • Vervangen van de olie en oliefilter:

 Dient het best iedere 5 à 7000km te gebeuren. Kruip daarvoor onder de auto en zoek achter een metalen bak onder de motor , dat is het oliereservoir. Vijs de moer los om de oude olie er uit te laten lopen. Eens de olie er uit, kan je de oliefilter afschroeven en vervangen. Kuis de plaats waar de filter zat wat op en schroef de nieuwe oliefilter op zijn plaats.

Aangeraden wordt om de filter (de rubberen ring) al wat met olie in te smeren voordat je hem plaatst. Vergeet niet de moer opnieuw op het reservoir te schroeven zodat je dan de verse olie bovenaan in het motorblok kan gooien. Niveau van de olie meten met de peilstok zodat het rond het maximum zit. De dagen nadien grondig controleren of er geen olie lekt.

  • De bandenspanning controleren

Dit kan je met het blote oog wel opmerken. Indien nodig kan je de band wat bijvullen met extra lucht. Let er wel op dat een band warm wordt tijdens het rijden. Indien je een koude band zeer hard opgepompt hebt, kan het goed gebeuren dat je later van de warmte in de band een klapband krijgt. Las daarom ook genoeg pauzes in bij het rijden, om de 2 à 3 uur even stoppen kan al voldoende zijn om de banden wat af te laten koelen.

Bevinden er zich niet te veel voorwerpen (spijkers, steentjes,…) in de bandgroeven? In het mate van het mogelijke deze voorwerpen verwijderen en een eventueel lek dichten of een andere band opsteken.

  • De luchtfilter controleren.

Normaal moet zo een filter om de 25.000 km vervangen worden, maar in een stoffig land zoals Australië kan het gebeuren dat dit vaker zal moeten gebeuren. Door met een licht door de filter te schijnen kan je eenvoudig zien of hij al goed vervuild is. Aan de hand van het licht dat er aan de andere kant nog doorschijnt kan je dit goed bepalen.

  • Auto met airco?

Wanneer we een auto zouden kopen met airco, is het zeer belangrijk dat de interieurfilter proper is. Met een vuile filter zijn we niets aangezien de airco dan geen koele lucht in de auto kan blazen en we dan voor niets extra brandstof verbruiken. Helaas kan ik u hier niet vertellen hoe je de filter kan vervangen aangezien dit al voor een gevorderde les was 😉

Ziezo, gewapend met deze informatie zijn we hopelijk goed op weg in het keuren en onderhouden van een auto. Vind je echter dat we iets vergeten zijn waarop we moeten letten, laat het ons zeker weten in een reactie hieronder.