Hallo iedereen,

Welkom op onze nieuwe blogsite. Hier kunnen jullie al onze verslagen lezen van onze vorige reizen , maar vooral , onze nieuwe reisverslagen!

Dit jaar wordt het geen reis van een paar weken, maar gaan we er ineens een ssuuupperlange vakantie van maken. Bestemming: Australië en Nieuw-Zeeland.

Het vertrek is gepland begin september en we gaan door tot eind april (de volle 8maand vakantie, jiha).

Toen we dit verkondigden kregen we onder andere al volgende leuke reacties:

echt waar?? waar gade NU weer naartoe? , zo lang? , hoe doen jullie da? , ga je alles al uitstippelen of is het op goed geluk? , zaaalig, ge gaat toch nog weerkomen? , waar gade dan slapen? , ….

Momenteel zijn we nog altijd druk bezig met al de voorbereidingen voor onze reis, maar hierbij een overzicht wat we al gedaan hebben tot nu en wat er nog allemaal moet gedaan worden. Misschien handig voor de vrienden die het ook wel eens zien zitten om lang op reis te gaan (hint, hint,…):

  • De eerste stap voor onze reis was om een goedkeuring te krijgen van onze baas om lang op reis te gaan. Alles valt of staat hier immers mee. Aangezien ik in april 5 jaar anciënniteit had op het werk en ik tijdskrediet wou aanvragen, heb ik tot dan gewacht om het aan mijn baas te vragen. Griet had dit al vroeger aangevraagd aangezien bij haar de anciënniteitskwestie niet zo een rol speelt (ze werkt nog maar 1.5 jaar voor Joker). Wanneer je tijdskrediet aanvraagt krijg je namelijk de hoogste premie vanaf 5 jaar anciënniteit. Tussen 2 en 5 jaar anciënniteit krijg je een lagere premie. Gelukkig voor ons, gingen allebei onze bazen onmiddellijk akkoord en kon ik beginnen met mijn aanvraag tot tijdskrediet. Aangezien ik toch een lening voor het appartement dien af te betalen, komt dit geld van de RVA meer dan van pas.
  • 2de stap in ons proces was het opmaken van de praktische zaken van de reis.  Welke route gaan we volgen, met welke zaken moeten we allemaal rekening houden, hoe gaan we in Australië rondrijden,… Nadat we wat informatie op het internet gevonden hadden, besloten we om daar een auto te gaan kopen. Gelukkig had ik in oktober vorig jaar al snel de blog gevonden van Laura en Jurriaan die op dat moment door Australië aan het reizen waren. Aangezien ze in Gent woonden, hebben we gewacht tot ze terug in België waren om eens contact op te nemen met hen. Van hen hebben we dan nog wat meer tips gekregen voor de verdere planning van onze reis.
  • Bleef er toch nog een belangrijke stap over die we moesten nemen voordat we effectief konden vertrekken, namelijk het verhuren van het appartement voor 8 maand. Een email naar onze vrienden met de vraag of er iemand of een kennis van hen geïnteresseerd was,leverde weinig reactie op. We hebben dan maar snel beslist om begin juni een zoekertje te plaatsen op de site van Wegwijzer zodat we zeker nog 3 maanden hadden om een huurder te vinden. Tegen alle verwachting in, hadden we binnen de 12 uur al een eerste reactie van geïnteresseerden. Enig probleem is dat zij momenteel in Australië/Nieuw Zeeland zitten en dat ze pas terug komen in september als wij al weg zullen zijn. Na heel wat over en weer gemail hebben we met hen een contract opgesteld en lijkt alles goed te komen.
  • Nu kunnen we op ons gemak effectief aan de voorbereiding beginnen van de reis. Welke vluchten gaan we allemaal nemen? Hieronder zie je onze vluchtroute:

1. 04 SEP 2011 BRUSSEL -> LONDEN 17u20 -> 17u30

2. 04 SEP 2011 LONDEN -> SINGAPORE 21u30 -> 17u30

3. 05 SEP 2011 SINGAPORE -> BRISBANE 21u25 -> 6u30

4. 06 SEP 2011 BRISBANE -> DARWIN 09u15 -> 12u55

5. 28 FEB 2012 CAIRNS -> SYDNEY 12u00 -> 15u55

6. 28 FEB 2012 SYDNEY -> AUCKLAND 16u55 -> 22u00

7. 25 APR 2012 SYDNEY -> SINGAPORE 15u50 -> 21u55

8. 28 APR 2012 SINGAPORE -> LONDEN 23u05 -> 0540

9. 29 APR 2012 LONDEN -> BRUSSEL 08u55 -> 11u00

We willen in Australië starten in Darwin, maar aangezien Griet een AD’ke (Agent Discount) wilt versieren voor ons, moeten we al onze vluchten met Qantas doen. Dit heeft als gevolg dat we eerst over Brisbane moeten vliegen vanuit Singapore om dan naar Darwin verder te vliegen. Spijtig genoeg is er geen vlucht van Qantas van Singapore naar Darwin. Hieronder kan je op een kaartje zien hoe onze route zal verlopen, dus 6 maand Australië en 6 weken Nieuw-Zeeland.

Normaal deze week zullen we horen of onze tickets in orde zijn. ( Griet lacht ne keer)

  • Volmacht geven op onze bankrekeningen. Aangezien tijdens onze afwezigheid nog veel rekeningen zullen moeten betaald worden is het handig om onze ouders een volmacht te geven op onze rekening, zodat wij ons er niet te veel moeten van aan trekken 20.000km verder van het regeringsloze België.
  • Internationaal rijbewijs: aangezien ik er nog 1 had van onze reis naar Argentinië moest enkel Griet hiervoor 1 aanvragen. Voor 16 euro en een fotoke waren we er vanaf op het stadhuis van Gent.
  • Reispas: Deze moet nog 6 maand geldig zijn na terugkeer in België.

Tot zo ver zijn de grootste zaken geregeld, blijven er nog volgende zaken om te regelen:

  • Auto: Verzekering opzeggen, nummerplaten inleveren en ergens voor 8 maand uit de weg zetten. Bij terugkomst moeten we dan nieuwe nummerplaten aanvragen en verzekering in orde maken. Dit komt ons het goedkoopste uit.
  • Post: We kunnen onze post voor 4 maand laten doorzenden naar een ander adres dan het onze via Mutapost, we moeten 2 keer zo een formulier invullen om de volledige 8 maand de post bij mijn moeder te laten toekomen
  • Visum: Aangezien we langer dan 3 maand in Australië zullen zijn, moeten we een visum aanvragen. We zijn allebei nog 30 jaar bij vertrek en kunnen nog in aanmerking komen voor een Working Holiday Visa. Deze is vrij  duur en we zijn niet van plan om te werken, daarom kijken we na of we een visum kunnen kopen voor 6 of 12 maand.
  • Inentingen: Er zijn niet echt inentingen nodig voor onze reis, maar we beslissen van toch een refill te laten doen van de meeste courante reisinentingen zoals tetanus, buiktyfus , … Stel dat we het in onze bol krijgen om onze route opeens volledig te verleggen…
  • Verzekering: een reisbijstandsverzekering dekt maximum 3 opeenvolgende maanden in het buitenland,  dus we laten ons contract aanpassen tot 8 maanden mits maandelijkse opleg.
  • Hoe een auto keuren? We zullen dus daar een auto kopen, maar aangezien we alletwee een leek zijn in het keuren van auto’s, zouden we graag eens op bezoek willen gaan bij een garagist (Kris, uw pa? 😉 ).
  • afscheid nemen van vrienden en familie

 

Wanneer we in Australië toekomen, gaan we de eerste paar dagen moeten spenderen met volgende zaken:

  • GSM prepaid kaart kopen: zal dienst doen om te bellen naar verkopers van auto’s en hebben we blijkbaar nodig om een bankrekening te openen.
  • Bankrekening openen: Om niet constant geld beschikbaar te moeten hebben op onze rekening in België voor de visa-afrekeningen, hebben we beslist een bankrekening te openen in Australië. Daar zullen we dan ineens een grote som op storten, zodat we daarmee een auto kunnen kopen en met dat geld in Australië kunnen leven.
  • Auto kopen: Dit zal een ware beproeving zijn en alle skills aangeleerd om een auto te keuren zullen hier goed van pas komen. Natuurlijk kunnen we ook altijd de checklist gebruiken van de blog van Jurriaan en Laura (zie: automechaniek voor dummies).
  • Dan nog just eten en benzine kopen en dan zijn we vertrokken zenne….

Indien jullie vinden dat we nog iets vergeten zijn om voor te bereiden of als je gewoon iets wil zeggen, laat het dan zeker weten in een reactie hieronder. Tis nog even wachten voor we effectief vertrekken , maar zoals we ook al een paar keer gehoord hebben, ‘ tzal der rap zijn zelle’

Veel leesplezier

Griet en David


Grotere kaart weergeven