30 januari – 01 feb2010

Na een lange reistijd….
-TGV richting Parijs
(de allereerste keer TGV voor mij in mijn leven,spannend 🙂 )
– overnachting in Paris
-vlucht Parijs Houston van 11uur
– 7uurtjes the beautiful airport of Houston
-10uur vlucht naar Buenos Aires
….komen we moe aan in de snikhete hoofdstad van Argentinië.

Het eerste wat we doen is proberen geld afhalen… we vragen 3keer de weg naar een bankautomaat en 3 keer sturen ze ons een andere kant uit. Het dringt direkt weer goed door dat we in latinoland beland zijn met efficientie ten top! we gaan dan zelf maar op zoek naar de automaat. joepie,lege autmaat gevonden! 🙁 gelukkig hebben we wat dollars mee.
De taxichauffeurs neemt deze dan ook graag aan. Nog geen 5minuten onderweg… taxi platte band. no hay problema, gene stress, even uitstappen , vlug de band vervangen en weer verder. Dit is duidelijk niet de eerste keer dat hij platte band heeft.

Aangekomen in de Viavia, aaaah, zalig terrasje, ietske eten en een pintje. we zijn op vakantie…Sorry geen pintjes meer mogelijk ,want de elektriciteit is uitgevallen. Ik vraag of dat normaal is dat de elektriciteit uitvalt tijdens de middag en voor hoelang. Je bent in Argentinie meisje, niemand weet hoe lang. 1uurtje,2uurtjes of misschien wel de hele dag.
We maken een kleine wandeling in de stad, en nadien proberen we tevergeefs een hotel te reserveren voor Ushuaia, het is duidelijk hoogseizoen 🙁 We wagen het er op dat we bij aankomst wel iets zullen vinden en kruipen vroeg in ons bed.

Dinsdag 02 februari 2010

Puffen bij 30graden nemen we het vliegtuig richting Ushuaia. Na een goeie 3uur vliegen naar het Zuiden,mogen we direkt onze dikke fleece en regenjas weer aantrekken want we komen aan in de regen,de kou en veel wind. We vinden snel een bed and breakfast via de toeristische dienst. Een hele vriendelijke mevrouw stelt haar huisje ter beschikking voor de vele toeristen die hier willen genieten van El fin del mundo.
De zon komt snel piepen tussen de wolken, waardoor we een immens mooi zicht hebben op de besneeuwde bergen,de baai en de haven.Hier hebben we een echt waaw -effect!
In de namiddag brengen we nog een bezoek aan het martitiem museum dat ondergebracht is in de oude gevangenis van Ushuaia. Griezelig om te zien hoe de gevangenen hier leefden in kottekes van 2 op 2. Savonds schepen we in voor een boottocht by night langs eilandjes voor de kust van Ushuaia. By night betekent hier dus in het daglicht want het is hier klaar tot 23u ‘s avonds.

Woensdag 03 februari 2010

We staan heel vroeg op om een excursie te maken naar het Pinguineiland. We krijgen hier echt waar voor ons geld. Een superuitstap brengt ons op een eiland waar we tussen duizenden wilde pinguins mogen wandelen. We hebben geluk want de koppeltjes hebben juist hun kleintjes uitgebroed.. Ook zien we een King pinguin die normaal enkel op Antarctica te zien is. De gids vertelt ons dat die Pinguin gewoon verloren gezwommen is en hier op krachten probeert te komen om binnen 3dagen terug in de zee te gaan voor een zwemtochtje van 1000km naar het zuiden. Honderden fotos later vertrekken we terug met de boot naar het vasteland.

In de namiddag zijn de weergoden ons terug niet goed gezind en krijgen we een stortbui op ons hoofd. We keren moe maar voldaan terug naar het hotel om een beetje te recupereren.

Voor morgen hebben we een auto gehuurd om naar de lagos (meren)in Vuurland te gaan kijken. Die liggen op zo een 100km hier vandaan dus hopelijk raakt mijne King pinguin – David dus -de weg niet kwijt. normaal zou het niet moeilijk moeten zijn want er is hier maar 1baan, maar ja, ikke ben co-piloot dus everything is possible 🙁